Gebruiksaanwijzing

    

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                

                                                                                                         dé model winkel voor uw hobby

Let op we zijn per 23 januari verhuisd naar: kerkbuurt 28, 3361 BJ, Sliedrecht. tel. 0184-422022

 

NIEUW KLIK HIER VOOR ONZE WEBSHOP

 

De vermeldingen op deze website kunnen gedateerd zijn, zie hiervoor onze webshop www.oude-station.com

 

Gebruiksaanwijzing     

      Home Pagina Vorige Pagina                                                   

                                                                                                                  Voor bestellingen mailt u info@oude-station.nl met in de vermelding artnr. en merk                                   

    

 

 

 

 

 

 

 

DESKUNDIG INLOPEN GEEFT LANGE LEVENSDUUR EN RIJPLEZIER

Een brandstofmotor is een oud mechanisch concept, dat als het goed inloopt zeer lang mee kan. Maar ja, wat is goed inlopen? Hoe moet dat? Lekker hoge toeren laten gieren en scheuren over het asfalt. Liever niet, want dan kun je het motortje meteen in de vuilnisbak gooien. Een iets subtielere aanpak geeft  meer voldoening.

De eerste controle

Eerst even kijken en nagaan of alles langs de motor vastzit. De bevestigingsschroeven van de motorsteun, de uitlaatbocht, de carburateur en gasstang, zitten die vast? Zijn de juiste boutjes en moertjes gebruikt? Neem goed gereedschap om het te controleren. Aan afgekloven schroevendraaiers en gladde combinatietangen heb je niets, evenmin aan steeksleuteltjes die meer rond zijn dan plat. Goed gereedschap is het halve werk! Zet de bouten, moeren en schroeven niet te vast, borg ze liever met threadlock van Tamiya dan werken ze zich niet los. Vooral op tril gevoelige plekken is het nodig ze te borgen met threadlock.Zit alles goed vast, dan kun je de gasstang eens controleren en goed afstellen.

Let op de detailfoto

De stang dient zodanig te staan dat de carburateur neutraal staat als de gasschuif vrijwel dicht staat. Vrijwel betekent zo’n 0,5 mm open staan. Dit kun je prima controleren als je met de zender de gasregeling “dicht” zet. Vervolgens zorg je dat er een brandstoffilter zit in de carburateur-aanvoerleiding naar de carburateur. Maak de brandstofleiding niet te lang of te kort, waardoor knikken kunnen ontstaan en de toevoer stagneert. Zorg dat de drukleiding van de uitlaat naar de tank in orde is, zonder knikken in de leiding. Gebruik altijd siliconenslang, die bestand is tegen brandstof en hitte van de motor.

Brandstof

Ontzettend belangrijk, gebruik alleen brandstof die voor zijn doel geschikt is dus: brandstof voor vliegtuigen niet gebruiken voor auto’s. De meest geschikte brandstof is Tornado 10% ( wordt gebruikt bij motoren tot 2.5 cc) is verkrijgbaar in 1L blik en 2.5 liter blik. ( Tornado 16% gebruiken we bij motoren vanaf 3.00 cc)  Met het 1 Liter blik heb je voldoende om de motor goed in te laten lopen. Is de motor eenmaal goed ingelopen dan blijf je dezelfde Nitro verhouding gebruiken

 Afstelling

 Als regel kan je ervan uitgaan dat de motor door de fabrikant al is afgesteld op een gemiddelde goede loop. Dus moet je niet als een wilde aan naalden en schroeven gaan draaien die op de carburateur zitten. Je zadelt jezelf en de winkelier met extra problemen op die niet nodig zijn !!!

We gaan de motor nu voorbereiden op het draaien. Maak de brandstoftank vol en pomp de brandstof door

Zie plaatje

Laat wat brandstof direct op de cylinder lopen, dek het gat dan af met een niet pluizende doek en trek een paar maal aan de trekstarter zodat de brandstof op elke plaats komt in het zuigerhuis. Laat ook wat brandstof in de carburateur lopen. Het luchtfilter, zie plaatje, moet ook vochtig gemaakt worden, dit doen we met afterrun olie daarna plaatsen we het sponsje in het luchtfilter huis.

Overigens moeten we voor elke race controleren of het sponsje nog vettig is, zoniet dan bovenstaande handeling uitvoeren. Het veronachtzamen van deze handeling kan zware motorschade tot gevolg hebben. Opletten dus! Breng de gloeiplug weer aan. Sluit de gasschuif van de carburateur. Breng de gloeiplugklem aan. Trek met korte rukjes aan de trekstarter

 Niet zo                    Maar zo

 

AIs het goed is zal de motor aanslaan, doet hij dat, hou dan een laag toerental aan. Speel voorzichtig met het gas, pas als de motor op temperatuur is laat je de motor stationair lopen. Slaat de motor dan af, dan is de stationair afstelling te laag. Draai dan de stationairschroef een beetje in en start opnieuw. Net zo lang herhalen totdat de motor goed stationair loopt. Draait de motor wel iets langer, maar slaat hij af, dan krijgt hij teveel lucht. Draai de sproeier iets dicht. Net zo lang tot de motor door loopt. Loopt de motor maar reageert hij heel vinnig en komt hij snel op toeren, dan is de hoofdsproeier te arm afgesteld. De hoofdsproeier rijker instellen. Komt de motor met de nodige proesten aan de loop, dan is hij te rijk afgesteld. Dan de hoofdsproeier een kwart slag dichtdraaien, tot deze goed loopt.

Inlopen

 Nu is het tijd om de motor echt te laten inlopen. Doel van het inlopen, is de delen van de motor die draaien, goed op maat te maken, ten opzichte van elkaar. Dit doe je met enig beleid. Tijdens het inlopen, geen hoog toerental toepassen en niet te rijk afstellen. De motor dient in toeren te klimmen, maar niet harder dan HALF gas rijden. Door de wat rijkere afstelling worden kleine deeltjes weggespoeld door de overbodige olie. Hierdoor blijft de motor ook redelijk koel. Zorg voor voldoende koellucht, door rond te rijden zonder kap. Rijd nooit op een circuit zonder body, want dan zien de andere coureurs je niet met alle gevolgen van dien.

Heb je zo rijk pruttelend een liter brandstof verreden, dus tankje na tankje, tussen ieder tankje minimaal een kwartier wachten om de motor af te laten koelen. Dan kan je voorzichtig proberen om te kijken of de motor naar zijn fullspeed bereik wil, stel de sproeier steeds klikje voor klikje armer totdat het motortje vloeiend doortrekt.

Zorg altijd dat er een gezonde rookpluim uit uitlaat komt, dan weet je dat sproeier goed staat.

EEN GOUDEN SPELREGEL: RIJD NOOIT LANGER DAN 45 M VOL GAS, ANDERS WORDT DE MOTOR TE WARM.

Waarom zult u zeggen, welnu dit zijn fun auto's en geen piste racers.

De temperatuur van de motor kun je op de volgende manier goed controleren; door een beetje speeksel op de kop te leggen. Blijft dat vijf seconden liggen dan is de temperatuur in orde. Verdampt het eerder dan is de motor te heet. Of u kan van Graupner een temperatuur meter kopen die op korte afstand de temperatuur meet deze mag ongeveer 100 graden zijn. Tegenwoordig zijn er ook boordcomputers te koop die ingrijpen als de motor te warm wordt.

 

Tips.

 Vast! !

 Het kan voorkomen dat de zuiger plots vastzit in de cilinder. Probeer dan voorzichtig in de tegengestelde richting met de hand, de zuiger los te draaien. Voorzichtigheid is van groot belang, want je kunt de motor kapot draaien. Zit de zuiger weer los, dan kun je voorzichtig controleren door met de hand te draaien of er geen beschadigingen zijn. je voelt snel of het kapot is. Zo niet, dan kun je verder gaan met starten. Anders wordt het repareren.

Tank leeg rijden

Rij nooit de tank helemaal leeg als u continue aan het racen bent . Waarom? Wel als de tank leeg raakt komt er ook een grote hoeveelheid lucht mee waardoor de motor schrale brandstof krijgt en dat eventueel met een hoog toerental kan fataal zijn.

 


 

Als u langere tijd niet meer met de auto rijdt is het beter om de motor in de afterrun olie te zetten, dit werkt als volgt. Rij de brandstoftank geheel leeg, het laatste deel met rustig draaiende motor totdat deze door brandstofgebrek stopt. Nu maken we het chassis perfect schoon. Doe wat afterrun olie in de carburateur en in de cylinderkop gieten draai aan het vliegwiel zodat de zuiger 3-4 keer rondgaat, draai de gloeibougie er losjes in en zet de auto op een droge niet vochtige plaats weg.

Op deze manier staat de auto de volgende keer weer klaar voor u

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijswijziging en type fouten voorbehouden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijswijziging en type fouten voorbehouden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijswijziging en type fouten voorbehouden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prijswijziging en type fouten voorbehouden